Pædagogiske værktøjer

Marte Meo

I Børnehuset Hop-La arbejder alle medarbejdere efter Marte Meo principperne.
Marte Meo metoden er udviklet af Hollandske Maria Arts.
Marte meo betyder ”ved egen kraft”, og er en udviklingsorienteret metode der tager afsæt i barnets og omsorgspersonens ressourcer og kompetencer.
Metoden anvender videooptagelser og er en meget konkret og løsningsorienteret metode, som tager udgangspunkt i de ressourcer, der i forvejen er til stede hos barnet og den voksne. Via udvalgte videoklip får man konkrete handleanvisninger, som kan forbedre samspillet og støtte udviklingen.

Marte meo handler ikke om det vi er sammen om, men måden vi er sammen på.

Systematisk refleksion

I Børnehuset Hop-La arbejder alle medarbejdere med metoden ”systematisk refleksion”.
Systematisk pædagogisk refleksion er først og fremmest en metode, der giver et fælles sprog og en anerkendende tilgang i medarbejdernes refleksioner over børn.
Metoden munder altid ud i konkrete handlemuligheder og har konsekvent fokus på barnets perspektiv. Medarbejderne får øje på hvordan man med enkle og ressourcemæssige overskuelige pædagogiske tiltag og små justeringer i læringsmiljøet kan hjælpe barnet til en bedre trivsel.